Czy social media marketing jest mierzalny?

Podaj dalej


Marketerzy są pod ciągłą presją aby mierzyć wszystko co robią. Wynik jest często zależny od strategii i taktyki, które mogą być łatwiej i dokładniej mierzalne, ale nie są tak efektywne. Jak pokazują wyniki badania Marketing Sherpa „Social Media and PR Benchmark Survey 2008” efektywność działań marketingowych w social media wymagają bardziej jakościowych pomiarów, a nie ilościowych, które są bardziej znane emarketerom.

Jednym z czynników wymagających mierzenia zwrotu z inwestycji (ROI) jest koszt inwestycji. Ten czynnik łatwiej i dokładniej może zostać zmierzony poprzez zastosowanie odpowiedniej metody. Na przykład koszty reklamy na blogach lub w portalach społecznościowych są z reguły oparte o system PPC (pay-per-click) i badaniu konwersji, dlatego reklamodawcy są zmotywowani do łatwego mierzenia tych metod.



Mierzalność social media marketing
Mierzalność social media marketing, źródło: MarketingSherpa.com
.
Inaczej wygląda sytuacja związana z prowadzeniem bloga firmowego gdzie koszty są stosunkowe niskie poza czasem poświęconym na jego tworzenie. Taka sytuacja powoduje niską motywację do mierzenia zwrotu z inwestycji. Prowadzenie bloga firmowego jest jedną z taktyk stosowanych w obszarze strategii PRowej firmy. 

Wartością nie jest fakt dotyczący ilości komentarzy pod wpisami na blogu ale ich „jakości”. Czy są one pozytywne czy negatywne, czy mają korzystny wpływ na budowanie marki? Oczywiście można spróbować mierzyć jakościową wartość tych interakcji, ale zastanawiam w oparciu o jaką metodologię. Ci marketerzy, którzy nie uwzględniają jakościowych czynników w planowaniu akcji marketingowych mogą spotkać się z niską ich efektywnością.


Są przykłady akcji marketingowych realizowanych w oparciu o social media, które zakończyły się sukcesem ponieważ uwzględniły dopasowane strategii jakościowej do tego medium (Nasza-Klasa – Karta kredytowa ze zdjęciem ze swojego profilu oraz pożyczka db kredyt). Dlatego najważniejszym wyzwaniem przed marketerami jest dokładne zapoznanie się ze specyfiką konkretnego medium, ponieważ każde z nich wymaga uwzględnienia osobnej strategii marketingowej oraz pomiarowej.

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 komentarze :

Publikowanie komentarza