Miejsce bluetooth marketingu w zintegrowanej komunikacji marketingowej

Podaj dalej
Bluetooth marketing jest zjawiskiem stosunkowo młodym w świecie marketingu. Choć nazwa technologii Bluetooth pochodzi od duńskiego, króla który ponad 1000 lat temu podporządkował sobie Norwegię, to w marketingu jest on znany zaledwie od kilku lat.

Wszystko zaczęło się od masowego wykorzystywania technologii bluetooth w komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu pomiędzy różnymi urządzeniami, głównie telefonu komórkowego, komputera lub laptopa.

Bluetooth marketing wykorzystuje w swoim przekazie reklamowym permisywna formę - użytkownik musi zaakceptować otrzymanie reklamy na swój telefon lub palmtop. Jeśli odbiorca nie wyraził zgody na otrzymanie tejże wiadomości, nadawca przekazu marketingowego nie może ponownie przesłać kreacji reklamowej w czasie realizacji tej samej kampanii.

Przykład kampanii reklamowej wykorzystującej bluetooth marketing
Przykład kampanii reklamowej wykorzystującej bluetooth marketing, źródło: DamianKowalczyk.pl


Zwolennicy tego narzędzia marketingowego utrzymują, że jest ono bardzo skuteczne głównie ze względu na docieranie z przekazem reklamowym do bardzo wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Ale kim jest grupa odbiorców, korzystająca z technologii bluetooth?
Według badania jednej ze śląskich firm, która prowadzi działania w zakresie bluetooth marketingu, grupą docelową kampanii wykorzystujących to narzędzie są studenci, młodzież oraz osoby młode lubiące nowinki technologiczne. Przekazy reklamowe bluetooth marketingowe najczęściej nadawane są w centrach handlowych, a dokładnie w miejscach gdzie usytuowane są lokale gastronomiczne (chodzi o to aby odbiorca miał czas zapoznać się z przekazem).

Jaka jest skuteczność kampanii bluetooth marketingowych?
Średnia "obieralność" przekazu marketingowego wynosi od 16-18%, a zdeterminowana jest rożnymi czynnikami takimi jak: miejsce, grupa docelowa, ilość anten/przekaźników, realizacja działań wspierających - banery informacyjne „włącz bluetooth w Twoim telefonie”etc.



Jakie korzyści daje bluetooth marketing?

Najważniejsza zaletą tej formy komunikacji marketingowej jest brak opłat za przesyłanie wiadomości oraz stosunkowo niskie koszty jednorazowego zakupu lub wypożyczenia urządzenia. Inne korzyści ze stosowania bluetooth marketingu: nowoczesność przekazu, ekologia, pozostanie wiadomości w pamięci telefonu, a co się z tym wiąże możliwość szybkiego powrotu do tegoż przekazu.

Jakie jest miejsce bluetooth marketingu w zintegrowanej komunikacji marketingowej?
Bluetooth marketing jest narzędziem, które z powodzeniem może być stosowane do działań promocyjnych oraz do różnych akcji specjalnych np.: konkursy, oferty typu last minute etc. Przy stosowaniu tej formy marketingu należny jednak pamiętać aby odbiorca otrzymał coś więcej niż sam „goły” przekaz marketingowy. Dlatego praktycy zalecają aby przesyłane pliki zawierały np.: interesujące praktyczne mini aplikacje, lub kupony wymieniane na stoiskach organizatorów na nagrody.

Nie jest wcale wykluczone, że w niedalekiej przyszłości bluetooth marketing stanie się ważnym kanałem komunikacji marketingowej. Na rozwój tej formy reklamowej na pewno będzie miał wpływ wyścig technologiczny producentów urządzeń do obioru np.: telefony które posiadają nową generację bluetooth oraz większa liczba nadajników w dużych skupiskach ludzkich (centra handlowe, miast, lotniska etc.).

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 komentarze :

Publikowanie komentarza