Social Media w małych i średnich firmach

Podaj dalej

Serwisy społecznościowe (social media) stają się ważnym kanałem komunikacji marketingowej z klientami. Duże firmy szybko dostrzegły zalety związane z social media i efektywnie prowadzą dialog za ich pomocą, czego potwierdzeniem są wyniki badań, międzynarodowego stowarzyszenia firm zajmujących się badaniami użyteczności (UX Alliance). Niestety obecność małych przedsiębiorstw w serwisach społecznościowych nie przedstawia się tak różowo.

Potencjał marketingowy serwisów społecznościowych jest ogromy – żaden marketer nie „może przejść obojętnie” obok 500 mln użytkowników w Facebooku czy ponad 150 mln w Twitterze, którzy dyskutują i wymieniają się opiniami o markach/produktach. Serwis eMarketer szacuje, że 127 milionów ludzi w USA, lub 57,5% użytkowników Internetu będzie wykorzystywać serwisy społecznościowe przynajmniej raz w miesiącu w 2010 roku.

Facebook w 2010 roku stał się hitem w kraju nad Wisłą, czego potwierdzeniem jest liczba zarejestrowanych Polaków (ponad 8,5 mln) oraz fakt, że tegoroczne Forum IAB zostało zdominowane przez case'y marketingowe w tym serwisie. Według badania Eurobarometru „E-communications Household Survey” 43 proc. Polaków korzysta z mediów społecznościowych.

Serwisy społecznościowe w małych przedsiębiorstwach
Mimo tak wielu argumentów za wykorzystaniem marketingowym social media, wiele najmniejszych przedsiębiorstw nie wierzy, w ich skuteczność sprzedażową.

Stosunek małych firm w USA wobec komunikacji z klientami za pomocą social media
Stosunek małych firm w USA wobec komunikacji z klientami za pomocą social media
Według badań z sierpnia 2010, które przeprowadzono za pomocą platformy RatePoint, właściciele firm w USA w zaledwie w 1 na 5 przypadków byli zgodni, że social media to szybki kanał komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami, a dodatkowo ich odczucia były w dużej mierze negatywne.

Ponadto, 20% małych przedsiębiorstw nie uważa, że ich klienci spędzają czas w serwisach społecznościowych, a 27% respondentów było niezdecydowanych.

Wyszukiwarki i długo długo nic...
Według badania BIA / Kelsey i ConStat, 97% użytkowników internetu w USA w I kwartale 2010 roku używało mediów internetowych w celu poszukiwania lokalnych produktów, ale w 90% przypadkach korzystało z wyszukiwarki.

Social media w polskich firmach
Na chwilę obecną nie przeprowadzono w Polsce badań pośród przedstawicieli sektora małych i średnich firm, których celem byłoby sprawdzenie poziomu obecności ich marek/firm w social media. Jednak na podstawie ankiety zrealizowanej przez firmę Cisco w kwietniu 2010 roku, prezentującej wykorzystanie Internetu jako narzędzia do efektywnej komunikacji biznesowej w polskich przedsiębiorstwach (badanie przeprowadzono na ponad 630 przedstawicieli działów IT z największych polskich spółek) wiemy że:
  • 61% ankietowanych posiada własny serwis WWW
  • 22% respondentów ma zaimplementowaną interaktywną stronę internetową z możliwością rejestracji, dokonywania zamówień, etc
  • 14 firm jest obecnych w serwisach społecznościowych
  • 3% badanych firm korzysta z Twittera

Patrząc na powyższe wyniki można śmiało stwierdzić że social media w firmach z sektora IT nie są popularnym narzędziem komunikacji. Zatem można przyjąć, że w małych polskich firmach współczynnik ten jest znacznie niższy i oscyluje w okolicach kliku procent.

Głównym powodem dla którego wiele małych i średnich firm, również w Polsce, nie wykorzystuje social media w swojej komunikacji marketingowej jest m.in.:
  • niski poziom wiedzy kierujących przedsiębiorstwami na temat efektywności narzędzi marketingu w serwisach społecznościowych
  • brak odpowiednich osób do wykonywania zadań w zakresie SM
  • niedostrzeganie potencjału marketingowego w social media
  • fakt, iż nie wszystkie produkty i usługi można sprzedawać za pomocą serwisów społecznościowych
  • trudności z oszacowaniem zwrotu z inwestycji (ROI)

Jedno jest pewne – jeśli firma nie ma pomysłu na swoje funkcjonowanie w social media, lepiej niech zaniecha swoje plany w tym obszarze. Wiele firm (n.p.: BP, Nestle, Nikon) już się przekonało o tym że, brak strategii oraz lekceważenie użytkowników serwisów społecznościowych jest zarzewiem wielu sytuacji kryzysowych z którymi muszą później „walczyć” PRowcy, a które później stają się case'ami z cyklu „jak nie prowadzić działań w social media”.

Serwisy społecznościowe to nowy i bardzo obiecujący kanał komunikacji marketingowej jednak na chwilę obecną nie może on być traktowany przez małe firmy jako główne narzędzie emarketingowe, ponieważ ma swoją określoną specyfikę oraz ograniczenia.

Na pewno warto być obecnym w serwisach społecznościowych, ale zanim mała firma stworzy swój profil, powinna się zastanowić nad celem obecności w takich serwisach oraz strategią.

Zobacz także wpisy o podobnej tematyce:

0 komentarze :

Publikowanie komentarza